Leer hoe je effectief feedback kunt geven via een cursus van tijdwinst.com
Feedback geven is niet altijd even makkelijk, omdat je vaak ook kritiek geeft op de ontvanger van de feedback. Je zegt dan ook vaak dingen die de ontvanger liever niet wil horen. De kunst is dan ook om zulke informatie over te brengen zonder dat de ontvanger daar negatief op reageert. Aangezien het informatie is die de ontvanger niet wil horen, is een negatieve reactie of respons eigenlijk de meest voor de hand liggende reactie. Dit zijn de zogenaamde ‘kneejerk’ reacties die buiten het bewustzijn om spontaan worden gegeven. Je gooit als het ware vuur op emotionele intuïties die meteen in de verdediging schieten. Hetzelfde geldt als je complimenten geeft. Er zijn weinig mensen die snel boos worden als ze te horen krijgen dat ze hun werk goed doen. Als dat wel het geval is, dan heeft de ontvanger van het compliment ongetwijfeld issues met faalangst of perfectionisme. Het punt is dat zowel negatieve als positieve feedback bij de ontvanger via de snelle intuïtieve route worden verwerkt. De kunst is dan ook om de ontvanger te bereiken via de lange route die via het rationele en cognitieve deel van het verwerkingsproces loopt. Dit is wat de psycholoog Daniel Kahneman aanduidt met het verschil tussen snel en langzaam denken. De snelle route is vaak ongeïnformeerd, irrationeel en emotioneel. De negatieve feedback, ongeacht de inhoud of de waarheid ervan, activeert een emotie die maakt dat de ontvanger in verdediging schiet. Maar als je deze route weet te omzeilen of als je de eerste respons kunt temperen, dan is er ruimte bij het feedback geven voor de langzame en meer rationele route. In dat geval is men wel ontvankelijk voor argumenten en ziet men ook in waarom de feedbackgever de feedback geeft. Als je door jouw stijl van feedback geven deze langzame rationele processen weet te activeren, dan is de kans groot dat de feedback ook effect heeft. Dus als je op lompe wijze iemand vertelt dat hij of zij zijn of haar werk niet goed doet, dan kun je er donder op zeggen dat de snelle emotionele systemen worden geactiveerd en dat je iemand dus tegen je in het harnas jaagt. Volg je een training feedback geven en leer je om de feedback wat subtieler te verpakken, dan is de kans groot dat je het langzame systeem weet te activeren. Daardoor zal de ontvanger wat langer nadenken over wat je hebt gezegd en kijken in hoeverre de feedback hout snijdt. Als je feedback redelijk is, dan zal de ontvanger dit ter harte nemen en waarschijnlijk ook gewoon met plezier en goede moed zijn best doen om gebreken te verbeteren.
Leer effectief feedback geven via een cursus bij feedbackgeven.nl
Als je op een effectieve manier feedback wilt geven waarbij je mensen aanspoort om in feite de beste versie van zichzelf te worden, dan kun je een cursus feedback geven volgens bij tijdwinst.com. Via de site van feedbackgeven.nl lees je alles wat je moet weten over deze cursus feedback geven.
Volg verschillende cursussen en trainingen bij tijdwinst.com
Naast een training feedback geven, kun je ook bij tijdwinst.com terecht voor andere trainingen zoals:
- Cursus snellezen
- Training gesprekstechnieken
- Cursus time management